• تماس با ما:
  • کرمانشاه، چهارراه نوبهار، برج نوبهار، طبقه سوم- 38439242

سالم بمانید

وبلاگ

اگر محل سوختگی بزرگ باشد و به طور خاص زمانی که این سوختگی روی مفاصل قرار داشته باشد، ممکن است به فیزیوتراپی برای انجام تمرین‌های کششی بر روی مفاصل نیاز باشد تا به این ترتیب بتوان عضلات را قوی کرده و هماهنگی آن‌ها را افزایش داد.

ترمیم سوختگی با فیزیوتراپی می‌تواند برای بیمارانی که از سوختگی در بخش‌های بزرگی از بدن یا مفاصل اصلی رنج می‌برند، مفید و مناسب باشد. سوختگی می‌تواند باعث سفت شدن پوست، ایجاد جراحت‌های ناشی از آسیب در بافت‌ها، و سایر تغییرات شود که ممکن است حرکت آزادانه اعضای بدن را دچار مشکل کند. در طول فیزیوتراپی، دکترها می‌توانند به بیمار برای درک چگونگی بهبود وضعیت و بازیابی حرکت عضلات خود در طول دوره ریکاوری پس از سوختگی کمک فراوان کنند.

در مواردی که نیاز به پیوند پوست یا انجام  انواع عمل جراحی وجود دارد، دکترها می‌توانند به بیماران درباره بهترین تمرین‌های لازم در طول عمل جراحی و دوره بهبود پس از آن توصیه‌های لازم را ارائه کنند. در این رابطه ممکن است برخی فعالیت‌های فیزیوتراپی همچون ماساژ عضو بتواند به خلاص شدن بیمار از درد سوختگی و جراحت‌های ایجاد شده بر روی پوست کمک کند. فیزیوتراپی یک جزء اصلی از دوره ریکاوری بیمارانی است که دچار سوختگی شدید شده‌اند. بیمارانی که از فیزیوتراپی استفاده می‌کنند باید از نظر سلامتی در شرایط با ثبات قرار داشته باشند.

ورزش برای توانبخشی

حفظ دامنه حرکتی یک مفصل پس از درمان سوختگی یا پیوند دشوارتر از درمان سوختگی اولیه است. در این حالت بافت‌های آسیب دیده منقبض شده، محکم و ضخیم می‌شوند و به این ترتیب دامنه حرکتی مفاصل تحت تاثیر قرار می‌گیرد زیرا تجدید ساختار جراحت‌های سوختگی برای بدن در صورتی امکان پذیر است که این جراحت‌ها از نظر داخلی به طور مداوم در حال تغییر بوده و فعالیت‌های ترمیمی بدن ادامه داشته و در حال اصلاح بافت آسیب دیده باشد. هنگامی که ترمیم جراحت‌های سوختگی کامل شد، حرکت‌های کششی برای پوست جمع شده در نتیجه سوختگی، سودمندی زیادی در تجدید ساختار آن نخواهد داشت.

موثرترین تکنیک مورد استفاده برای تجدید ساختار پوست که به کندی تاثیر گذار است، کشیدن پوست می‌باشد. بخش کشیده شده از پوست باید واضح و قابل رویت باشد و باید در جهت مسیر پوست کشیده شود تا به این ترتیب امکان پاره شدن آن وجود نداشته باشد. کشیدن پوست را می‌توان به صورت دستی با وارد کردن فشار، کشیدن، اسپلینت کردن، وگچ گرفتن انجام داد.

یکی دیگر از اصول اولیه برنامه‌های ورزشی قرار دادن تمام جراحت‌های سوختگی در معرض نیروی کششی است. به بیان دیگر، اگر یک جراحت در طول چند مفصل قرار داشته باشد، باید تمام مفاصل مورد نظر به طور همزمان کشیده شوند. در این حالت یک مفصل نمی‌تواند دامنه حرکتی کامل خود را بازیابی کند مگر اینکه این دامنه حرکتی کامل در ترکیب با حرکت همه مفاصل درگیر ایجاد شود.

در نهایت، تمام بیماران باید دارای برنامه حرکتی برای تقویت عمومی عضلات به خاطر اصلاح وضعیت مربوط به عدم تحرک طولانی مدت باشند. حرکت‌های قدرتی و مقاومتی در برابر گروه عضلات باید برای جلوگیری از انقباض آن‌ها و کمک به بهبود سریع‌تر موثر باشد. تمرین‌های طراحی شده توسط فیزیوتراپیست برای افزایش تحمل و هماهنگی عضلات در بسیاری از مواقع در بازتوانی عضلات دچار سوختگی بیش از حد لازم مورد توجه قرار گرفته ولی باید یک بخش اصلی از هر برنامه توانبخشی باشد.

تحریک الکتریکی با استفاده از ابزارهای موجود می‌تواند در درمان چسبندگی ایجاد شده در تاندون ها به خاطر جراحت‌های سوختگی موثر باشد. در این حالت الکتریسیته به لایه‌های زیر پوست نفوذ می‌کند و می‌تواند نقش موثر در کاهش دردهای ناشی از سوختگی داشته باشد. این روش درمانی به طور خاص در ارتباط با ناراحتی‌های مزمن یا عدم قرارگیری صحیح عضلات در جای مناسب خود مفید می‌باشد.

اولتراسوند برای درمان مفاصل دردناک و افزایش تحمل آن‌ها در در برابر انجام تمرین‌های حرکتی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمانی همچنین به همراه ماساژ یخ برای کاهش درد شدید به خاطر جراحت‌های سوختگی استفاده می‌شود، این روش اثر شگرفی بر درمان دارد، توجه داشته باشید ین روش درمانی باید تحت نظر فیزیوتراپیست انجام گیرد.

اسپلینت کردن

اسپلینت کردن می‌تواند از انقباض پوست یا سفت شدن آن در محل التیام سوختگی پیش گیری کند. اسپلینت می‌تواند از حرکت اعضای خاص بدن در زمان حرکت کردن سایر اعضا جلوگیری کند. در حقیقت اسپلینت برای تمرین‌های بازتوانی مفید و موثر می‌باشد.

ماساژ

ماساژ محل سوختگی فرآیندی است که در آن محل آسیب دیده به آرامی با محلول یا روغن مخصوص مالش داده می‌شود. فیزیوتراپیست با ماساژ محل سوختگی می‌تواند به کاهش درد کمک کند و انعطاف پذیری و امکان حرکت بهتری را برای عضو فراهم می‌کند. این ماساژ همچنین می‌تواند به کاهش ظاهر نامطلوب ناشی از آسیب کمک کند.

برنامه درمانی بیمار برای درمان سوختگی می‌تواند از 4 تا 6 ماه ادامه پیدا کند. امکان کاهش تعداد روزهای درمان در هر هفته با بهبود وضعیت بیمار وجود دارد. در حالت‌های خاص در صورتی که جراحت‌های ناشی از سوختگی شدیدتر باشد، درمان ممکن است برای یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد. معاینات منظم توسط پزشک در این رابطه باید هر دو هفته در ابتدای آسیب دیدگی و هر یک تا دو ماه برای یک تا دو سال اول انجام شود.

در صورتی که خود یا بستگانتان دچار این عارضه شده اند می توانید بر روی خدمات کلینیک تخصصی فیزیوتراپی نوبهار کرمانشاه که توسط کادر مجرب و متخصص ارائه می شود حساب باز کنید. کلینیک ما با اکثر بیمه های مطرح کشور قرارداد داشته و همراه شما در دوران نقاهت خواهد بود.

منظور از تاندونیت، التهاب تاندون عضلات می باشد که معمولا با پارگی های خفیف (پارگی میکروسکوپیک)همراه است.تاندونیت عضلات مفصل شانه درمیان افراد از هر دو جنس شیوع بالایی دارد و باعث مراجعه بسیاری از بیماران به مطب های ارتوپدی و کلینیک فیزیوتراپی نوبهار کرمانشاه می گردد.در ورزش هایی چون شنا, هندبال, وزنه برداری, بدن سازی, رزمی, بیسبال, تنیس, کشتی و بسکتبال, تاندونیت عضلات شانه شایع است.ذکر این مسئله نیز حائز اهمیت است که افزایش سن,روند تاندونیت شانه را تسریع می کند.

عضلاتی که بیشتر درگیر می شوند شامل عضلات روتاتور کاف(Rotator Cuff) و عضله دوسربازویی(Biceps)است.

عضلات روتاتور کاف عبارتند از:

-سوپرااسپیناتوس

-ترس مینور

-اینفرااسپیناتوس

-ساب اسکاپولاریس

در تصویر زیر عضلات روتاتور کاف مشخص هستند:

000211

ازمیان عضلات مفصل شانه,عضله سوپرااسپیناتوس به دلیل موقعیت و شرایط خاصش در مفصل بیشتر از عضلات دیگر دچار تاندونیت می شود.

در تصاویر زیر تاندونیت عضلات شانه نشان داده شده است:

 0123

  0124

از مهمترین علل تاندونیت عضلات شانه,انجام فعالیت هایی است که استخوان بازو به دفعات و تکرار زیاد در موقعیت بالای سر قرار می گیرد.درحقیقت حرکات تکراری اندام فوقانی که در آن حرکت بازو در سطحی بالاتر از سطح افق قرار می گیرد,منجر به تاندونیت عضلات شانه به خصوص عضله سوپرااسپیناتوس می گردد.

درمان

شامل موارد زیر است:

-درمان دارویی

-درمان فیزیوتراپی

-کنترل فعالیت های روزمره

در صورت بروز این مشکل می توانید در اسرع وقت به کلینیک فیزیوتراپی نوبهار کرمانشاه مراجعه نمایید تا از خدمات منحصر بفرد ما استفاده کنید. این کلینیک با تجهیزات جدید و به روز دنیا در دو شیفت صبح و عصر با فیزیوتراپ آقا و خانم پذیرای شما مردم شریف می باشد.

آدرس

کرمانشاه، چهارراه نوبهار،برج نوبهار، طبقه سوم، واحد 6

تلفن تماس

083-38439242

شبکه های اجتماعی

اینستاگرام: nobaharclinic@ تلگرام: nobaharclinic@

ساعات مراجعه

شنبه تا 5شنبه(بجز ایام تعطیل) 9صبح الی 20:30

درباره کلینیک

کلینیک فیزیوتراپی نوبهار در سال 1393 با هدف ارائه خدمات با کیفیت و بی نظیر برای اولین بار در استان با محیطی آرام و زیبا افتتاح گردید.

جستجو