گردن شما از چندین مهره تشکیل شده است که از پایین جمجمه تا بالای قوس فوقانی کمر امتداد یافته‌اند. دیسک‌های بین مهره‌ای درگردن، فشار‌های وارد شده به مهره‌های گردنی را جذب می‌کنند. استخوان‌ها، رباط‌ها و عضلات گردن نیز از سر شما پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها وزن سر را تحمل کرده و به سر شما امکان حرکت کردن را می‌دهند. هر گونه اختلال در هر یک از این ساختارها که ناشی از آسیب‌دیدگی یا التهاب باشد، موجب درد، خشکی و بی‌حرکت شدن گردن می‌شود.

در اغلب موارد درد گردن مشکل جدی و خطر ناکی نیست و ظرف چند روز به خودی‌خود برطرف می‌شود. اما در مواردی که گردن‌درد برای مدت طولانی ادامه پیدا می‌کند، این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود آسیب یا بیماری جدی باشد که این مسئله نیاز به رسیدگی پزشکی دارد.

علت‌ها و دلایل درد گردن

خشکی، بی‌حرکتی یا درد گردن می‌تواند بر اثر علل مختلفی ایجاد شود:

تنش یا کشیدگی عضلات

این مشکل معمولا بر اثر انجام فعالیت‌های خاص یا برخی عادات حرکتی غلط ایجاد می‌شود، مانند:

آسیب‌دیدگی

گردن به طور خاص بسیار مستعد آسیب‌دیدگی است، خصوصا در مواردی مانند زمین خوردن، تصادفات ماشین و ورزش. در این موقعیت‌ها معمولا عضلات و رباط‌های گردن مجبور می‌شوند که فراتر از دامنه‌ی طبیعی خود حرکت کنند. در صورتی که مهره‌های گردن دچار شکستگی شوند، ممکن است طناب نخاعی نیز دچار آسیب‌دیدگی شود. آسیب‌های گردنی که ناشی از حرکت سریع و ناگهانی گردن باشد را معمولا با نام "آسیب شلاقی گردن" نام می‌برند.

حمله‌ی قلبی

درد گردن می‌تواند یکی از نشانه‌های حمله‌ی قلبی نیز باشد، اما در این موارد معمولا سایر علائم مربوط به حمله‌ی قلبی نیز در بیمار دیده می‌شوند. این علائم عبارتند از:

مننژیت

مننژیت به معنای التهاب بافت نازکی است که اطراف مغز و طناب نخاعی را احاطه کرده است. افرادی که به مننژیت دچار می‌شوند معمولا علائمی مانند تب، سردرد، خشکی و بی‌حرکتی گردن را دارند. در نظر داشته باشید که مننژیت یک وضعیت کاملا اورژانسی است و می‌تواند کشنده باشد. در صورتی که علائم مننژیت را دارید فورا به پزشک مراجعه کنید.

سایر علل

سایر علت گردن درد شامل موارد زیر می‌شود:

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که علائم شما برای مدت زمان بیش از یک هفته ادامه پیدا کردند. به پزشک مراجعه کنید و از او مشورت بخواهید. همچنین در صورتی که هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید باید به پزشک مراجعه منید:

همچنین در صورتی که بعد از بروز یک حادثه، تصادف ماشین، زمین خوردن یا ضربه‌ی شدید به درد گردن دچار شدید فورا به پزشک مراجعه کنید.

درد گردن چگونه درمان می‌شود؟

متخصصین ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر پورقاسمیان ، در ابتدا به طور کامل و دقیق شما را معاینه می‌کنند و همچنین شرح حال و سوابق پزشکی شما را بررسی می‌کنند. در مورد هر یک از علائمی که دارید حتما با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما همچنین باید در مورد تمامی داروهای غیر‌تجویزی یا داروهای مکملی که مصرف می‌کنید اطلاع داشته باشد.

همچنین در نظر داشته باشد که باید در مورد هر گونه حادثه یا آسیبی که اخیرا داشته‌اید به پزشک خود اطلاع دهید، حتی اگر به نظر برسد که آن موضوع به گردن‌درد شما مربوط نیست.

روش درمان گردن‌درد شما به این موضوع بستگی دارد که تشخیص پزشک از علت درد گردن چه بوده است. علاوه بر گرفتن شرح حال، بررسی سوابق پزشکی و انجام معاینات فیزیکی ، ممکن است لازم باشد یکی از آزمایشات یا تست‌های زیر انجام دهید.

بسته به این که نتایج این آزمایشات چه باشد، پزشک روش درمان گردن‌درد را تعیین می‌کند. روش‌های درمان گردن‌درد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

چگونه گردن‌درد را در خانه تسکین دهیم؟

در صورتی که گردن‌درد خفیف دارید، برای تسکین آن اقدامات زیر را انجام دهید:

وضعیت بیماران مبتلا به گردن‌درد

بسیاری از افراد به دلیل قرارگیری بدنشان در یک حالت ناصحیح دچار کشیدگی عضله و گردن‌درد می‌شوند. در این موارد در صورتی که بیمار وضعیت قرارگیری بدن خود را اصلاح کرده و عضلات گردن خود را استراحت دهد، گردن‌درد او به خودی‌خود خوب می‌شود. در صورتی که گردن‌درد شما با وجود انجام درمان‌های خانگی بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید.